Tuotehaku

 
 

Tuoteryhmät

 
 

Kirjaudu sisään

 
 

Maksutavat

 
Suomen Verkkomaksut

Full-flow järjestelmän rakentaminen

Full-flow öljynkiertojärjestelmän rakentaminen VW T-1 pohjaiseen moottoriin.

Öljynsuodatus on yksi ilmajäähdytteisen moottorin kompastuskivistä, kun alun perin suodatus tapahtui pelkästään kampikammion öljypohjassa olevan sihdin avulla. Se suodattaa toki suurimmat mutterit ja männänpalaset, mutta aidoksi öljynsuodattimeksi siitä ei ole. Ratkaisuna tähän keksivät jo ammoiset harrastajat ottaa öljynkierron ulos öljypumpun kohdalta, syöttää se erilliselle suodattimelle (joskus myös jäähdytinkennon läpi) ja takaisin kampikammion pääöljylinjaan. Tällä tavoin saavutettiin erinomainen öljynsuodatus ja tarpeen mukaan myös lisäjäähdytys.

Helposti saatavilla olevat ratkaisut:

  1. Öljypumppu suodatinjalalla
  2. Öljypumppu ulosotolla ja paluulla
  3. Öljypumppu ulosotolla, paluu öljynpaineventtiilin aukosta
  4. Öljypumppu ulosotolla, paluu suoraan öljylinjaan

Mikä tahansa edellä mainitusta parantaa öljynsuodatusta ratkaisevasti, verrattuna alkuperäiseen suodatukseen. Jotkut kokevat myös, että ilmajäähdytteisen koneen öljynjäähdytin ei riitä (harvinaista) ja tahtovat asentaa moottoriin lisäjäähdyttimen. Tästä kerrotaan tämän ohjeen viimeisessä osiossa.

 1. Öljypumppu suodatinjalalla

Öljypumppu suodatinjalalla on tyypillisin ratkaisu, kun haetaan nopeasti ja helposti lisäsuodatinmahdollisuutta, parantaen samalla öljynkiertoa. CB-Performance valmistaa valmista pakettia nimellä Maxi-2. Paketissa on vakiota suuremmat 26mm rattaat, joka riittää erinomaisesti öljyn kierrättämiseksi sekä suodattimen, että loppumoottorin lävitse. Pakettia on saatavilla sekä vanhemman mallisen 3 kiinnityspultilla varustetulle nokkarattaalle, että uudemman, lautasmalliselle 4 kiinnityspultilla varustetulle rattaalle. Miinuspuolena tässä ratkaisussa on se, että suodatin asettuu yleensä hyvin lähelle pakosarjaa, jolloin se ei ainakaan itsessään viilennä öljyä. Lisäksi haasteeksi voi tulla pakosarja, eli paketti ei mahdu paikalleen läheskään kaikkien käärmeenpesien kanssa.

http://aircooled.fi/tuote/109/suodatinoljypumppu-maxi2-3niittiselle-nokalle-cb
http://aircooled.fi/tuote/4615/suodatinoljypumppu-maxi2-4niittiselle-nokalle-cb

 2. Öljypumppu ulosotolla ja paluulla

Öljypumppu, jonka kannessa on sekä ulosotto, että paluu on hyvä ratkaisu, kun haetaan nopeasti ja helposti lisäsuodatinmahdollisuutta, parantaen samalla öljynkiertoa ja halutaan välttää haasteelliset kampikammion paluulinjan valmistelutyöt. Lisäksi ratkaisu mahdollistaa öljynsuodattimen asentamisen periaatteessa mihin päin autoa tahansa, sekä myös mahdollisen lisäjäähdyttimen asentamisen. Yleensä se kuitenkin asennetaan kuljettajan puolen takalokasuojan alle erillisen suodatinlaipan avulla.

CB-Performance valmistaa valmista pumppu/kansipakettia tähänkin Maxi-3 nimellä. Paketissa on vakiota suuremmat 26mm rattaat, joka riittää erinomaisesti öljyn kierrättämiseksi sekä suodattimen, että loppumoottorin lävitse. Pakettia on saatavilla sekä vanhemman mallisen 3 kiinnityspultilla varustetulle nokkarattaalle, että uudemman, lautasmalliselle 4 kiinnityspultilla varustetulle rattaalle.

Paketti toimitetaan vakiona perustyyppisillä klemmariliitoksilla, mutta suosittelemme niiden päivittämistä AN8-nippoihin niin pumppukannen, kuin suodatinlaipan päähän. (tarve 4 x NPT + 4 x letkuliitin). Lisäksi tarvitset AN8-kokoista letkua riittävän määrän, (yleensä 2 metriä riittää hyvin takalokasuojan alle), sekä öljynsuodattimen laipan ja itse suodattimen. Suodattimia löytyy joka lähtöön, mutta erittäin luotettavaksi olemme todenneet FRAM PH8A-suodattimen, joka on paitsi NHRA-hyväksytty, myös hinta-laatusuhteeltaan erinomainen.

Tässä siis tarvitsemasi osat ulosotolla ja paluulla varustetulle pumpulle:

http://aircooled.fi/tuote/360/oljypumppu-ulosotolla-ja-paluulla-maxi3-3niittiselle-nokalle

http://aircooled.fi/tuote/6444/oljypumppu-ulosotolla-ja-paluulla-maxi3-4niittiselle-nokalle

4 x http://aircooled.fi/tuote/1630/anliitin-an8-38-npt-suora

4 x http://aircooled.fi/tuote/1628/anliitin-an8-an8-letku-suora

2 x http://aircooled.fi/tuote/1688/oljyletku-teraspunos-an8-11x175-mm-1-metri

http://aircooled.fi/tuote/398/oljynsuodattimen-laippa-reiat-oikealle

http://aircooled.fi/tuote/284/oljynsuodatin-fram-ph8a-scat

3. Öljypumppu ulosotolla, paluu öljynpaineventtiilin aukosta

Kun rakennetaan Full-flow-järjestelmää, jossa lähtö tapahtuu pumpun kannesta ja paluu sijaitsee jossakin päin kampikammiota (pääöljylinjassa) niin tekeillä on jo hyvin monipuolinen järjestelmä ja osavalikoima siksi kovin laaja.

Tärkeimpänä osana on pidettävä itse öljypumppua, joka kannattaa hankkia joko 26 tai 30mm versiona. 26mm riittää normaaliin öljynsuodatukseen erinomaisesti, mutta tehtäessä lisäliitäntöjä esim. öljynjäähdyttimelle (ja sen myötä termostaatille), niin kallistuisimme suosittelemaan 30mm versiota. Muista, että mitä suuremman pumpun moottoriisi asennat, niin sen suurempi tarve on rakentaa toimiva huohotusjärjestelmä.

Valitse siis öljypumppu näistä, riippuen siitä onko sinulla 3 vai 4-niittinen nokkapyörä:

http://aircooled.fi/haku?q=%C3%B6ljypumppu%2C+full-flow&search.x=0&search.y=0

Öljypumpun kansi voi sitten olla mikä tahansa Full-flow kansi. Kansia on saatavilla normaalina tai sitten paineventtiilillä varustettuna. Paineventtiiliversio ohjaa liian suuren paineen suoraan takaisin öljylinjaan, jolloin vältytään suodattimen hajoamiselta esim. silloin, kun öljy on kylmän sään takia jäykkää ja paine nousee korkeaksi. Mieti siis tarkoin budjettisi ja se, millaisille paineille mitoitat suodattimesi. Kansia on saatavilla runsas valikoima, niin billet-alumiinia kuin terästä:

http://aircooled.fi/haku?q=%C3%B6ljypumpun+kansi%2C+full&search.x=0&search.y=0

AN8 liittimet ovat näissä samat kuin meno/paluu-pumpussa, joten tarvitset normaalin öljynsuodatuksen rakentamiseksi ainakin nämä (tai valitsemasi 45 / 90-asteen versiot, tarpeestasi riippuen):

3 x http://aircooled.fi/tuote/1630/anliitin-an8-38-npt-suora

4 x http://aircooled.fi/tuote/1628/anliitin-an8-an8-letku-suora

2 x http://aircooled.fi/tuote/1688/oljyletku-teraspunos-an8-11x175-mm-1-metri

Yllä mainittujen lisäksi voit harkita eri suodatinvaihtoehtojen välillä, joista FRAM HP1 on se ”suodattimien kuningas” ja jota suosittelemme kilpailukäyttöön tai muuten korkeita paineita tuottavaan moottoriin.

http://aircooled.fi/haku?q=%C3%B6ljynsuodatin%2C&search.x=0&search.y=0

Suodattimen laippoja löytyy myös moneen lähtöön:

http://aircooled.fi/haku?q=%C3%B6ljynsuodattimen+laippa&search.x=0&search.y=0

Mikäli toteutat paluun öljynpaineventtiilin kohdalta (jolloin ei vaadita mitään koneistuksia kampikammioon) niin paras ratkaisu on CSP:n tuote, joka on tehty juuri tätä tarkoitusta varten. Siinä on lisäksi valmiina AN8-liitos, joten letkuliitin käy siihen suoraan.

http://aircooled.fi/tuote/518/fullflow-paluuliitin-optulppaan-an8-csp

Yllä mainituilla tarvikkeilla toteutat hyvälaatuisen Full-flow järjestelmän moottoriisi ilman koneistuksia ja suoraan hyllystä saatavilla palikoilla.

4. Öljypumppu ulosotolla, paluu suoraan öljylinjaan